Bonus program
Akční leták

Domů Sortiment Bramborové výrobky

Bramborové výrobky


Vždy čerstvé jako v den, kdy bylo sklizeno!



Brambory jsou stálicí mezi přílohami v české kuchyni. Jsou přirozeně bezlepkové a patří mezi významné zdroje vitamínu C. V případě, že je chceme zařadit do jídelníčku a nemáme moc času na jejich přípravu, nabízí se dnes již široký sortiment mražených výrobků.



Pokud jíme brambory jen vařené či pečené, téměř neobsahují tuk. V bramborách jsou hlavní živinou sacharidy, které se zde nacházejí ve formě škrobu. Výhodou brambor je i významné množství mikroživin, malé množství bílkovin i aminokyselin lysinu a tryptofanu. Obsažená vláknina přispívá k pocitu plnosti a podporuje správné fungování zažívacího systému.

Nutriční ztráty při úpravě brambor závisí na teplotě a délce vaření. V zásadě platí pravidlo: Neloupat, nekrájet! Připravíte se tak o to nejcennější, co brambory obsahují. Stejně jako u jiných druhů ovoce a zeleniny, je i u brambor nejvyšší koncentrace organismu prospěšných látek ve slupce, proto je ideální konzumovat je i s ní.

Mezi další hodnotné látky v bramborách patří vitamíny B6, B1, B2, B3, kyselina listová a minerály mangan, měď, železo a draslík.

Ideální doba a způsob přípravy


Vaříme-li brambory ve slupce, zůstane v nich až 90 % původního obsahu vitaminu C. V oloupaných a rychle uvařených zůstane necelých 80 %. Ohříváním klesá obsah jen na 40 % a při nakrájených kouscích je obsah vitaminu C pouhých 20 %. K vaření neloupaných brambor vybíráme jen zdravé hlízy přibližně stejné velkosti. Před vařením je nenecháváme dlouho ležet ve vodě, aby se neuvolnily minerály a vitamíny rozpustné ve vodě. Oškrábané nebo oloupané brambory vkládáme vždy do vroucí osolené vody (případně ochucené celým kmínem či bylinkami). Několik minut vaříme prudce, pak plamen zmírníme, sebereme pěnu a necháme probubláváním dovařit. Horká voda zkracuje dobu vaření a pomáhá tak zachovat vitamín C ve větším množství. Při fritování by teplota neměla překročit 175 stupňů Celsia a neměly by se používat fritovací oleje obsahující silikonový olej (E 400) proti pěnění. Pro pečení i fritování brambor platí, že velikost kousků brambor by měla být v poměru k jejich povrchu co největší. Při pečení na pánvi by se měly používat co nejnižší teploty, a protože voda dobře rozvádí teplo, měla by se během úpravy místo tuku přidávat voda a teprve nakonec margarín nebo máslo. Pro pečení v troubě se doporučuje teplota do 200 stupňů Celsia, (horní a dolní ohřev) a do 180 stupňů Celsia při cirkulaci vzduchu.
Newsletter